Thursday, June 28, 2007

Sukan Tidak Berdaftar: Kerajaan Negeri Tidak Bertanggungjawab


Oleh Wanna A. R


Fattah menegaskan Kerajaan Kelantan tidak akan bertanggungjawab terhadap punca Kematian atau kecederaan kepada peserta pertandingan acara sukan boksing yang dianjur dan tidak berdaftar dengan Persatuan Silat dan Boksing Kelantan.

Kebanyakan pertandingan yang dianjurkan oleh kelab yang bukan dari kerjasama dibawah kerajaan negeri juga bukanlah tanggungjawab pihak kerajaan negeri Kelantan ini kerana tiada kata kesepakatan yang dikeluarkan daripada pihak terbabit.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Belia dan Sukan itu lagi, berkemungkinan didapati beberapa acara sukan yang berjalan dengan sendiri tanpa dibantu oleh mana- mana persatuan, akan diselaraskan supaya semua kumpulan yang tidak terlibat dengan pertubuhan tersebut akan bersatu dibawah satu bumbung.

“Pertubuhan tersebut akan disusun semula dan dimasukkan dalam Persatuan Silat dan Boksing Kelantan bagi memudahkan kami untuk memperuntuk dan menganjurkan aktiviti pertandingan bagi pihak kerajaan negeri supaya segala kes- kes seperti kematian dan kecederaan dapat diambil perhatian bagi pihak kerajaan negeri”, katanya ketika menghadiri majlis dialog bersama peserta seminar pembangunan seni silat dan boksing negeri Kelantan 2007.

Penganjuran Seminar Pembangunan Seni Silat & Boksing Kelantan 2007 itu telah mendapat sambutan menggalakkan daripada guru silat dan mahaguru boksing Kelantan.

Seramai kira- kira 50 orang peserta menghadiri seminar ini dapat berkongsi pandangan dan pengalaman mereka disamping menjalani sesi soal jawab bersama Menteri Besar Kelantan, Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Belia dan Sukan Abdul Fattah Mahmood.

Sementara itu, di perkarangan padang perdana Stadium Sultan Muhammad ke IV telah dilangsungkan perlawanan yang julung kalinya dipertandingkan dengan menggunakan nama baru bagi Tomoi atau Boksing Siam kepada Boksing Kelantan beserta Silat Kelantan telah mendapat perhatian daripada masyarakat negeri ini. Kemeriahan perlawanan berlangsung dengan lancar walaupun hujan lebat mengiringi perlawanan.

No comments: