Sunday, July 26, 2009

PENUTUPAN BLOG LAMA

INI KESINAMBUNGAN DARI PENUTUPAN BLOG LAMAKU


esok penentu

esok..penentu utk aku dptkan sijil utk kursus star 1 kayak.ramai ahli kresma ckp kalo nk dptkan sijil kena btul2 tau dan mahir pasal kayak..aku baru 2 x trn kayak kt tasik tu.kalo x dpt buat..x dpt sijil..btul ke mcm tu?mm..apapn aku harap..kalo kursus ni x bg aku sijil kayak..mau aku jerit kt penganjur.apapn aktiviti kayak ni mencabar minda sbenarnya..sbb masa aku btul2 penat berdayung tu..trase otak aku mcm da x bley nk pikir ape2.apa yg terzahir hanyalah air yg melimpah kt sebelah kayak yg aku naik tu.apapun hope u all smua try la sukan kegemaran aku nih..mencabar dan kalo mmg da btul2 mahir..terasa relax dn dpt release giler mase korang berdayung tuh..

bile dpt rest ni..?
Wednesday, March 29th, 2006

Mlm td..28 hb.Mac..hari skrin skool.. aku terlibat sbg AJK setup pentas..bukan main penat sey..da la pompuan..mngeleng kpale dak2 laki tgk kiteorg buat keje.apa nk buat da nasib badan.Markah ni beb..seminar agak membosankan..walaupun ade Adman Salleh..tp still lepak dengar..krew lain ade yg pi soru..dgr punye dgr pn tetap x dpt bantu mceriakan..aisey..betape pnatnye aku mgangkat platform pentas tu.nasib bik dak2 MCP tlg angkat kan sekali..apapun time kasih gaks kat MCP sekali lg n Tort skali..walaupun dia tu da jd artis..tp still tlg kiteorg walau kitaorg x brape rapat ngan die.kalo tidak da tcabut pinggang aku nih.sambil tu bley plak kitaorg beli air kt kandang..hahaha..hebat btul myelinap.ini urat dawai aku ni pun da nk patah..br je slesai kul 12.45 mlm td.jp agi buat esaimen kritikan dan art work utk projek presentation TV & Radio ads plak.. n esoknye prepair utk test klas thai.5 hb ni ada seminar lagi..hai..bile la nk rest ni..?

Kembara..
Sunday, March 26th, 2006

Baru- baru ni ada seminar kt fact aku jmput ex- lecturer aku(penulis bebas)Faisal Tehrani..korang prnh dgr nama ni x?x sgka la org yg da 3 taun x jmpe aku knal aku lg sey..syukur btul..bguz btul memori penulis novel serius terkenal nih..apapun aku bgga dpt ilmu dr dia.Faizal ni suke mgembare..k la kite tinggal crite c sifoo ni.Aku sbenarnye nk jd cm dia la.Pheh.. tp aku kena sket rajin utk tmbah duit poket..kena mula collect money skarang la..buat keje part time menulis kt mane2 production house atau kt tv dan radio2.Tp..RM1,600 tu byk sey.. x trmasuk minum pakai lg..x mmpu nk kumpul kalo keje part time dlm mase 6 bulan..berbalik pada akar umbi crite aku ni mmg rase gler amat nk keje kt tanah arab..mm nk brhijrah katakan..tp itu dulu la..sbb impian aku nk smbung blaja kt tanah arab x tercapai..da x dpt catch up mase aku sek arab dulu..subjek ada 22 ..adush otk aku mmg bukan genius..bkn cam dak indigo..mmg x mampu nk tampung da..sbb tu aku tukar sek men biase.Tp aku rase smua ni blum berakhir walaupun mak bapak aku x restu aku nk keje kat sane lps grad.Aku ade member kt Yaman..nama samaran dlm kolum persatuan dia, Al-Core.Dia ni la yg bagi input kt aku pasal Yaman.Katenye Yaman ni x sesuai utk kerje sbb x mmpu byr gaji pkerja..cuma terima bdak2 yg nk blaja aje.Kalo dpt keizinan dr kedutaan Yaman, secara automaticly dpt blaja sana, dan senangla idup kt sana.Tp tgk plk brpe byk yg kite dpt hafal utk beberape juzuk atau sebuah al-quran. Tp yg aku tensen.. kt sane pompuan ni mmg susah sket..kena datang dan tinggal ngan mahram dan sebaiknye yg da bersuami.Mm..member Mesir aku pun bengang sbb x dpt tlg aku..sbb aku pompuan..yela..kalo lelaki cam dia..da ajak aku g UK keje kt sana atas tiket plaja(kawan2 yg dia knal blaja kt sane).Tp serius..sbenarnye aku nk keje sane bkn utk cari duit semate..just dpt tmpung idup aku kt sane da cukup.lgpun walaupun kt UK dpt buat duit..tp aku x brminat brhijrah kt sane dan sluruh benua eropah..sbb dlm hati aku..cume tanah arab.Jauh tol mlaysia ngan tanah arab ni ye..nk ludah pun x sampai..mm..apapun aku akan pastikan x jadi hijrah pun..aku akan dpt gaks mgembara kat tanah arab ni..

nice to know u-INCUBUS
Tuesday, April 25th, 2006

better than watching gellar bending silver spoonsbetter than witnessing newborn nebulas in bloom.she who see’s from ‘up high’ smiles and surely sings.prospective pries her once weighty eyes and it gives u wings.
i haven’t felt the way i feel todayin so long it is hard for me to specifyi beginning to notice how much this feels like a waking limb…pins and needles,nice to know u goodbye, nice to know u…
deeper than the deepers cousteau would ever gohigher than the heights of what we oftenthink we know blessed she who clearly sees the would for the trees.to obtain a bird eyes its to turn a blizzard to a bliss
could it be that it had been there or along..
Posted in Music Edit No Comments »

bile la nk abes exam ni..?
Tuesday, April 18th, 2006

bile la nk abes exam ni..?nk balik kmpung tanam sayo..
Posted in Uncategorized Edit No Comments »

hubungae manusio
Saturday, April 15th, 2006

‘kalu kito bechi orghe..kito mesti igt orghe tu pong becchi kito’
‘kalu kito suko kokghe jange ingak orghe tu suko kito’
‘kalu kito beghaso kito hebak ado hok lebih hebak pado kito’
kito keno duduk sedae2 jah..tok buleh bechi n suko sgt kokghe..aku ghaso tertekae sebak bilo ado orghe hok judge aku dr pandangae orghe laing. tp bilo aku wak gitu kokghe aku tok braso..bilo aku pikir balik..aku beto2 ngisah. tok se judge orghe gitu lagi.sebak effect dio dalae saing..! bilo kito dgr pasal seseorghe hok kito tok kena pa gak kito cayo bulak2 pado kato2 orghe laing.. tu hok saloh tuh.sedaekae kito nok tu gak saing nge dio n dio pong layae kito molek selamo ni..tok kirola hok kito nok saing tu pue ko laki ko srupo jah. bilo mitok maah balik n ghoyak kito termakae kato2 orghe laing buleh buak saing hok bukae saing rapak takdi sergho hati n ghendoh diri..dio pulok judge kito.. cepak do’oh buak kputusae n ghaso tok sesuai saing nge kito.. sebak kito jenih tok adil..dalae hubungae manusio nih..hok tu kito jadi mikir n ghaso besaloh tu..mm..aku sediri buleh ghaso perasa’e tu..
*renungla blako sejenok..aku ghaso ghama hok jadi supo kih aku nih..(maahla behae kok klate sebak aku tengoh tensen).

p/s: bg sesape yg x paham ignore je!!!
Posted in Uncategorized Edit No Comments »

mcm ko sorang je ade couple…
Thursday, April 13th, 2006

Mmm..lama gaks aku x tulis blog ni..mm..btul2 x der mase. brperang utk submit 5 report utk program seminar n shooting br2 nh..
1 point..sedey beb..aku tgk budak2 nih..
kes 1- Aku blk lmbt n tggu bas kt bus stop seksyen 2..ada la couple nh..da x mcm couple.si mamat nih..main tumbok2 awex die plak..eh..ni bukan blakon drama beb..aku skadar menjeling dr ekor mate..akhirnye si awex yg tgh sok sek2 ni balik jln kaki..x naik bas pn..(malang btul naseb ko minah..)apapn yg bley aku buat..sedangkn pak cik bus itm yg dok lepak tu pn buat dunno.
*Hmm..mcm ko sorang ade couple…
kes 2- Dlm bas UiTM P.P (restu barakah kuning yg gelame tu..hah..hah!) aku dok sit dpn..ade plak couple ni main ciom molot..wei..ni dlm bas..lggr praturan itm dh ni beb..kalo kt blakang aku ignore la gaks..ni kt sit depan..tgamak beb 2 ekor makhluk nh..aku pn sound ngan ekor mate ajela.n bgtau pak cik spy tgk sket..pbuatan tkutuk bdk2 ni..dpn org x kesah..ko jwb esk ngan tuhan..
*Hmm..mcm ko sorang ade couple..
kes 3- Tghari kt seksyen 2. dkat area ni (itm) je aku mmg btol2 x puas ati..kt tmpat lain manela aku kenal dak itm ke x..so pandai2 cari tmpt yg dpt cover line..jgn malukan itm..mcm da x de tmpat lain nk merabe..(teerabe- rabe)org lain ignore aje..aku dgn skali laginye hanye mamandang dgn ekor mate..
*Hmm..mcm ko sorang ade couple..*&+%$#@!
d moral of d story….allah penentu segale..serah padenye..sapela aku utk adili mrk…hanya bakal seorang penulis cabok yg dtg dari kampong..(haks sedey btool..)

Posted in Uncategorized Edit No Comments »

x bley bukak mate sey…
Sunday, April 2nd, 2006

aku balik dr dinner kolej smalam..lps smayang terus kroh..adush letih sey..mane x nyer..aku br balik shooting 48 jam..non stop.shooting utk projek honour showcase aku.final projek 5 kredit hour.mm..angkat brg2 production ni bukannye ringan..group aku 3 org je lelaki 9 prempuan.bayangkan tolak sorang prempuan cek kak kite yg da kawin ade lapan org..kiteorg brlapan ni la yg mengangkat masuk ke rumah kosong sek 12. polis brape kali dtg..konon nk serbu sbb ade resident bagitau mcm kiteorg ni pengacaula padahal x dela kiteorg melalak.hello…kiteorg ade surat dr mbsa ok..maybe diaorg takut..kalo2 ape yg diorang nmpk ni peristiwe ghaib.sbb rumah ni da 10 taun kosong.lgpn group yg buat shooting entiti pn slalu dtg sini konon nk tangkap antu..(whatever..)janji kiteorg x buat kacau ape2.apapun..shooting da abes..lega sket aku..tggu nk buat editing je.apepun aku mmg x dpt nk bukak mate ari ni sey..

Posted in Uncategorized Edit No Comments »

ceramah pendek
Sunday, May 21st, 2006

"Tuhanku…
ampunilah aku tuhanku..
terimalah taubahku..
kanku selalu bertaubat hanya untukmu..
walau dalam keadaan apa sekalipun
untuk menjadi kesayanganmu,makhluk pilihanmu..
semuanya hanya untukmu.."(Allahuakbar..!)
Assalamualaikum warah matullahwabarokatuh..sohabatku semua..
marilah kawan2.. sohabatku jauh,dekat,rapat dan x rapat..ayuh..bersegeralah..
bertaubat..bertarbiah dan bermulahazohlah,
ya.. tafadhol..!(makhluk Allah yang Satu..)
Aqul qauli hazda waastaghfirulloh huli walakum..wassalamualaikum warohmatullahwabarokatuh..

Posted in Uncategorized Edit No Comments »

khusyukan solat individu
Monday, May 8th, 2006

Ruangan pertanyaan khusyuk dlm solat..
adakah kite ni khusyuk dalam solat seharian kite..?aku sendiripun..insan biase x lepas dari buat silap..nobody’s perfect.tp bg aku cara yg dapat khusuk utk solat..mudah je tp sukar melaksana..byk mase tp mase yg kite sedia khusyukan diri untuk-Nya pd malam hari je..mmg benar2 tidak adil.ya..sukar jadi manusie yang benar2 tergolong dlm golongan-Nye.
aku nak kongsila ngan semua..rata2 aku nampak org solat mate melilau..ini gune mazhab mane ek??mmm..apapun..tak nampak tak tau..nampak bebulu mate aku..pheh..tp siapela aku utk kutuk mengutuk org..aku just tanye supaye tidak tkeliru..eheh.

Posted in Uncategorized Edit No Comments »

Takkan Pernah Menyesal- so7
Thursday, May 4th, 2006

Aku tau..
kisah ini terasa berat di pundakmu
aku tau
kerna juga begitu berat dibahuku..dibahuku..dibahuku.. oo..
coba sayang..
berhentilah meratapi keadaanku
jgn pernah..
menyerah pada keadaan busuk ini
apapun yg akan terjadi takkan pernah aku sesali
bila menjalani semua denganmu bila memahami semua denganmu
aku.. takkan pernah menyesal..
takkan pernah menyesal…} x 6

chinese kelantan
Thursday, June 29th, 2006

Alhamdulillah syukur kehadrat Allah kerana aku masih lagi bernafas utk berkongsi sedikit pengalaman dan coretan sehari- harian aku selama di "new castle".
1st nye nak bgtau chinese blakang umah aku yang ade kilang tu bagitau mase dia lepas anjing dia waktu malam..n pada waktu azan anjing tu akan senyap dari kesedihan nampak antu..(setan).n..anjing-anjing tu akan terdiam selepas berakhirnye azan sehingga ke 2- 3 jam lepas tu..mm..wahai umat muhammad…inilah kuasa Allah ta’ala.
2nd nye..aku teringat mase kat kl dulu aku nk pi usha laptop..n pastu chinese lelaki ni dengar aku speaking kelantanese ngan kakak aku..pastu dia tanye aku asal mane sbb aku gune loghat td..dia pun tetibe ckp diapun dari negeri yang samer n nak kurangkan harge n promote aku laptop yang baguz..
mm..aku respect betol ngan keramahan chinese dr klantan ni.alhamdulillah semoga mereka2 ni di beri hidayat untuk sempurnakan lagi kehidupan mereka ke jln yg lurus..AMIN.

Posted in Uncategorized Edit No Comments »

tarekat vs feqah???
Tuesday, June 27th, 2006

Salam alaik..
Ilmu tarekat dan ilmu feqah ada pengikut sendirinye..baru2 ni sorang hambe Allah (staff abah aku) tinggalkan suami dan anaknye semate2 bergerak dlm kump. ajaran tarekat..mm..setau aku ajaran tarekat ni ada kebaikan dan keburukannye..pertamenye..kalo org yang mgamalkn ajaran tu x betol2 faham..boleh menyimpang pada landasan agama.mm..walau macam mane pun ajaran feqah yang aku pernah blaja dulu lebih better..ntahle..mgikut penilaian aku..jgnle mudah mlatah dan terlalu taksub sehingga merosakkan akidah sebagai seorang islam..
wallahua’lam.

Posted in Uncategorized Edit 1 Comment »

pentingnye pena
Sunday, June 25th, 2006

mm..amat penting bagi seorang penulis sebuah pena yang baik dan baguz.mm..bagi aku x de pen x dapat tulis idea beb..skarang ni "ana uridu arrisha’tu..na’am.hati risha’tan jamilatan".tp pen yang baguz biasenye yang mahal..mm alangkah baiknye kalo ade "arrisha’tun i jamilatun rakhisatun..’hehehe..tp kalo kluarge aku tau aku kepingin pen mesti dia bagi yang baguz n mahal…

Posted in Uncategorized Edit No Comments »

bersyukur pada tuhan..
Thursday, June 22nd, 2006

Allahuakbar…bersyukur aku pada Allah S.W.T… kurniakn parent yang paling best, sporting n cool…
mm..pertamenye..mak aku tgh sebok jahit 7 pasang baju utk adik aku yg bakal pi itm perak course surveyer..fuh..2 minggu je da siap..mm..kiteorg kalo tiap2 taun cam nile..raye ke..nak pi asrama ke..x perlu susah abeskan duit..hihi..
mm..keduanye..abah aku x biarkan aku kat umah dok saje2..ade aje channel siam yg dia tengok..saje je ckp2 bahase siam kat umah..kalah pensyarah siamese aku kat itm dulu..skarang aku tgh mmprhebat lg mndalami bahase ketige ni..tp pndekatan pensyarah siam aku ngan abah lain betol..mm..dgn abah aku dapat rumusan yang maha dahsyat.mm..apapun abah mmg ‘khun kru’ yang bguz..
Alhamdulillah..hamba bersyukur padamu ya Allah..!

Posted in Uncategorized Edit No Comments »

beriman ke kite?
Sunday, June 18th, 2006

mm..beriman ke kite?dah cukup ke keimanan kite atas muke bumi ni?keyla..wanita bertudung litup…mm..banyak bezenye dengan wanita biase.aurat yang patut ditutup oleh wanita itu..adalah sesuatu yang dituntut oleh agame selain dari nampak nilai kesopanan.semue wanita maupun lelaki memandang enteng dengan perkare ni..aku lebey kurangla.kadang-kadang jelas tergelincir sket.namun..x semue yang menutup aurat itu adalah sudah cukup baguz..x perfect kejadian manusia ini.sbb tulah antara muslim dan muslimah perlu menasihati antara satu dgn lain..bukan hanye memandang sesame sendiri dengan perasaan benci yang dapat dipamerkan melalui airmuke..mm..payah nak jadi soleh dan solehah ni..k la aku timbulkan isu ni pun sbb bende2 cam ni timbul dikalangan yang banyak iman ni..mmph..k..fullstop!

Posted in Uncategorized Edit 1 Comment »

advencer si peniup ney
Thursday, June 8th, 2006

Ustaz Sulaiman Hilmi dan 40 Peniup Ney..mm..sekiranya ade manusia sepertinye.. pasti dunia akan berubah kearah yang lebih baik..
banyak teladan dalam novel serius+new wave ni..aku harap kengkawan dapat baca n mencari kebenaran yg terungkap mengenai fakta yang tak berape kita tau dalam novel ni.

Posted in Uncategorized Edit No Comments »

value tersendiri
Monday, June 5th, 2006

mase kat larkin..2-3 hari lepas..aku terlekat kat sebuah kedai buku mase nak pi beli tiket balik kote bharu..mm..tengok satu buku ada siket unsur sureal yang tergambar kat situ..tapi masih boleh di fahami.trus tringat kat salvador dali punye lukisan..lagi power sampai x paham ape yang ade dalam kpale otak si dali..bile comparekan dengan latiff mohidin punye lukisan sureal..aku paham siket ape yang tersirat..namun aku hanye sempat tengok karya latiff tentang keindahan ciptaan tuhan..dan yang paling aku suke bab fokusan kepada makhluk laut ciptaan latiff masih boleh menggambarkan bahawa habitat ini tidak akan tercemar sekiranye kite tak ganggu gugat..kerana haiwan ini bebas menjalani kehidupannya sendiri-sendiri..dan isi hati latiff mengiakan bahawa kitelah makhluk perosak yang selalu mengganggu gugat benda ciptaan yang Esa..tapi ini hanyelah pandangan aku dari gambaran yang diberikan..untuk comparekan hasil seni luar dengan kite memang ada value masing2 cume memang tangan seni asia berbeza dengan barat.. namun aku masih mengkagumi keduanye..cume sureal yang yang diperlihat oleh dali kekadang aku naik seram..

percaye pd nampak
Saturday, July 29th, 2006

Salam..
yes..manusia cukup percaye pade ape yang die nmpk..
oleh sbb itu..aku mgajak marilah kawan2 ubah cara pemakaian yg menmpakkan dan memberi persepsi buruk org pade kite..baik dr golongan kanak- kanak,mude, dewase, tue, dan profesional.
first impression brmule dari pakaian.x perlu berjilbab..(kalo x nk).cukupla mengikut syarat yg Allah gariskan dengan menutup seluruh aurat dan nmpkkan diri kite lebih profesional dan matang dalam memilih material juge pakaian yang kite pakai.
tafadhol ya sohabat.

Posted in Uncategorized Edit No Comments »

tok puah hati..la!
Wednesday, July 26th, 2006

As Salamu Alaika..sohabat kelate sekaliae..begini..sekali lagi aku nok luoh ko demo2 dalae bahaso keturunae aku hok ‘pure’ lagi asli.aku ni bekae dalae dado brapo kali doh..
asa aku g mano2 tepak pong, bilo demo tanyo n aku oyak aku orghe klate..pakak muchung..targhek muko.weh..,bakpo jadi gittu?SubhanAllah..kito ni makhluk tuhae blako..saloh gapo orghe klatenyo..?aku dok malu ngaku asa keturunae aku tapi agok nok marghoh ko puok klate hok tok ngaku klate nih..bakpo jadi gitu saing..kito patuk banggo denge asa keturunae kito.
kito bukae minung argok, makae babi..kito orghe islae jugok.hok minung argok, makae babi tu laing crito..wallohualam..tp gak sebak gapo pakak dok becchi do’oh ko orghe kito nih??tok kae sebak politik nik azih pakak nok margoh..we..la.PAS ni parti politik jah..bukae musoh negaro..ya pakak gerae blako ni bakpo??biasolah adak politik..kalu dok gak tak dok pembaharuae la.misalae hok mano tok cukuk dalae satu2 parti tu boleh diuboh..misalae poingnyo dari barisae alternertih..suaro rakyak..kalu tok betol pong kito catah..mugo manusio ni tok lepah dari kesilapae dae kekurangae supolah ahli sufi ko, alim ulamo’ ko..nabi sedirghi pong ado wak silak ko tuhae.
dulu mano ado prinsip islae hadhori..pa gak bilo napok rakyak pakak nok menegok ko islae sebak tu ado gubal prinsip islae hadhori ni dalae negaro..hola..baguh la tu sebaga satu pembaharuae.hok saloh kito oyak saloh dae perbeto..molek la tu.kito tingga bab politik.nok kekoh ha ni sapa bilo tok abih..cukuk la..serghoh pado orghe politik hok jong ngejahnyo.
hok tok kenae nyo sebak pakak kelih orghe klate pakak bechi..kalu nok oyak orghe klate ni tok cappo nge orghe, sebak terlalu kenegrhiae..saloh tu.masing2 pung kenegrhiae jugok..saboh, serawok..teganu..kedoh..pong kalu temmu orghe dio pong kaluk..
satu sebaknyo..mugo orghe klate ni ghama pado orghe2 negrhi laing..nok buak guano..ghama telajok anok..rezeki tuhae nok bui sittu.asa jupo orghe negrhi mano2 gak pakak nganyi samo sedirghi..negrhi tino ghajing jate malas la..negrhi mulok udoh la..negrhi hok utamo kaum tino la,negrhi bahaso kasa la..negrhi kedekutla..mache2 lagi. kalu gitu gak g duduk dalae guo jadi orghe asli la malah nok cappo gaul nge orghe negrhi tu negrhi ni gak.
poing hok paling petting aku nok oyak sinni jangela kito menila dae memandae lekeh disebabkae marghi dari negrhi mano2.semo orghe makhluk tuhae blako..cumo kito keno jago batasae kito.kito keno tunjuk sipak hemoh,sopae,tertib supo anjurae nabi S.A.W.tunjuk kae bahawo kito ni tok supo persepsi orghe sebelum nih.
wallahua’lam.
*mitok maah..emo sikik.ni just luohae pado hok nok tau dae terpanggil untok baco jah.

Posted in Uncategorized Edit No Comments »

alhamdulillah..
Sunday, July 16th, 2006

Salam alaik..
Mmm..lenguh n penat badan aku ikut program fasilitator under Institut Kepimpinan Wawasan (IKW) satu badan NGO, anjuran Kementerian Belia dan Sukan.mmbr2 itm pun ramai..rate2 sebaye ngan aku.apepun aku bersyukur..dpt jugak timbe pengalaman conduct dak2 felda kt pengerang, Johor.diaorg nyer respon pun baguz.walaupun selalu kena ambush dieorg..dlm penekanan disiplin..tp keadaan masih mampu di kawal.apapun..aku bersyukur..btmbah ramai membr2 yg dpt nasihat menasihati aku dalam bergaulan dan keagamaan..Alhamdulillah syukur padamu tuhanku.

iklan lagi da…
Friday, August 25th, 2006

Assalamualaikum..wbt.
jikalau ke MPH(bookstore) dpt beli sirah nabi atau hadith sahih mengikut jilid da kira o.k…sohabat semua akan berase takjub n cpt2 nk abeskan..tp kalo dapat cari dalam bahasa arab..di toko2 buku yg byk menjual buku bahasa arab dan minta nasihat dan pandangan rakan2 yg tau berbahasa arb lagi elok.sebaik2nye berguru dgn utz (lepasan mesir atau di smenanjung tanah arb..spt yemen, jordan dsb w/pun mrk ada slanga atau dialek mengikut negeri2 tersebut).sbb ana prnh berguru dgn utz dr mesir..(tp mase skolah dulu le).. terjemahan dan huraiannye sedikit sempurna sbb buku2 tersebut datang nya dlm bhs arb penghayatan anda juga mungkin lebih.
apa yg lebih penting..jgn sampai buku2 yg ana suggest ini x trdpt dlm koleksi ukhti-ukhti yea..(insyoallah)
wassalam.

Posted in Uncategorized Edit No Comments »

ceramah pendek 2..
Monday, August 21st, 2006

AsSalamuAlaika..sohabat..
syukron a’la zalik..krn sohabat smua berkeupayaan dan saling berperhatian melihat tulisan blog pada kali ini.
Bismillahirrohmanirrohim..
renungilah diri kita yang kerdil..lagi hina sbg hambeNye..(Allah)s.w.t.
Sedarkah kite bahawa kurangnye kecintaan kita seikhlas2nya pada Allah s.w.t..berdoa sekadar tangkap muat aje..tanpa penghayatan dan permintaan yg spatutnye x putus- putus..padaNye(Allah)s.w.t.
berdoalah..bertaubatlah..ingat mati..insafi diri..(pendekatan utk mewujudkan rasa cinta itu)
mohonlah agar Allah s.w.t memberikan pintu cintaNya(Allah) s.w.t sehingga kita merase sgt mencintaiNya(Allah)s.w.t..
sedarlah..bahawa..cinta kepadaNya(Allah) s.w.t akan mendapat kelapangan jiwa yang sebenar- benarnye…merinduiNya(Allah) s.w.t dgn sedalam- dalamnye..
insyaalloh..segala permintaan kita dikabulkan olehNye(Allah)s.w.t..ini kerana permintaan yang tidak dikabulkan itu adalah disbbkn kerana kurang dalamnye penyerahan hati dan jiwa rase kite padaNye(Allah)s.w.t .
wallohua’lam.
ilal liqa’.

Posted in Uncategorized Edit No Comments »

IKLAN sket…
Sunday, August 13th, 2006

salamzz..
SOHABAT semua…
*kalo belek riyadhus solihein kena buka tafsir al-quran sekali..kalo tidak anda akan terkeliru.(kcuali kalo anda sudah mghafal bilangan ayat didalam surah tersebut)
*kalo beli tafsir quran belilah yang terjemahannya dari jabatan hal ehwal agama Malaysia…kalo dari indonesia berkemungkinan..kamu punye hasrat untuk mendalaminya (tafsir quran) terbantut sebab ada beberapa perkataan atau kosa kata dari indonesia yang kurang kita fahami.
ilal liqa.

Posted in Uncategorized Edit No Comments »

X- KRESMA
Sunday, August 6th, 2006

As Salam Mualaika…
Mmm..alhamdulillah..penantian aku tuk mdaki puncak pine tree hill di bukit fraser termakbul gaks..mm..agak medium adventure..dr bukit cermas (pahang) yg x bape cemas tu..huh..jumpe ngan abg2 senior (X-KRESMA) ni bkn mudah..satu pgalamn yg x dpt dilupekan bkn smua bley trn..mm..nk kmpulkan kumpulan veteren dari 11 thn ni mmg satu senario hebat.apepun..gempak gaks aku..haha..tracking ngan kasut futsal..,mmg poyo.tp x per..brjaye dr segi mental..kekuatan utame..itulah yg slalu dikate oleh presiden club.
apepn aku harap akan ade lg pgalamn tidur kat bawah bumbung yg pertame2 kali..di buat oleh abg2 veteren ni..x per..cuti sambil tracking..HAHA…mmmph..lenguh mendaki x abes lagi ni..hilang stamina jap..hah..!!TESIS..mental…!!!
Wallahu Alam.

berdoalah..
Thursday, September 21st, 2006

salam..
Mm..setiap hari menjadi hari yg paling genting..ya apapun aku berdoa..berdoa dan berdoa..(minta keampunanNya)dimana dalam ketidaksengajaan kite tlh membuat dosa.jgnlah kite tergolong dalam golongan dajal kecil..(sentiasalah muhasabah diri)doa juga dapat mngelak dari rasa riak.sahabat2 juga jgn lupe berdoa.doa banyak menyumbang kearah petunjuk yang benar lagi lurus.(namun biarlah doa yg baik tanpa mengandungi niat disebaliknya)Allah Maha Mengerti.supaya ramadhan kali ini kite mendapat keberkatan dan segala amalan kita dterima.kita juga akan tersedar setiap kesilapan yang selama ini membelenggu diri.serahkan dirimu kepada Allah swt.
wallahualam.

Posted in Uncategorized Edit No Comments »

pembetulan kpd yg lebih sempurna..
Saturday, September 9th, 2006

Assalamualaikum..wbt.
Subhanallah..minta maaf..sohabat smua..ana nk spesifik balik dr hadith nabi yg ana ringkaskan minggu lepas spy lebih sempurna dan teratur mgkn ini satu dari ksilapan ana..dan lain kali..ana berjanji utk tidak tangkap muat dgn hanya mengingati cerita shj sbliknya blndaskan kjelasan dr pemaparan hadith yang benar- benar sempurna:
berikutan dr ceramah pndek dr blog yg lepas:
Berbakti lebih penting dari berjihad.
Dr Abdullah bin Amr, beliau berkata:"seorang lelaki datang mnjumpai Rasulullah s.a.w menawarkan dirinya untuk ikut berjihad. Rasulullah s.a.w brtanya apakah masih hidup ibu bapamu?" dia menjawab: "Ya." Rasulullah s.a.w berkata: "Kalau begitu berjihadlah mengurus mereka."
menurut satu riwayat Rasulullah s.a.w bertanya "apakah engkau mncari keredhaan Allah?" Lelaki itu menjawab: "Memang saya ingin mncari keredhaan Allah’" Rasulullah berkata: "Kembalilah kepada mereka dan urus mereka dengan baik."
Dari Anas r.a., beliau berkata: "Seorang lelaki datang menjumpai Rasulullah dan berkata: "Saya sebenarnya ingin berjihad tetapi saya kurang mampu." Rasulullah bertanya: "apa masih hidup kedua- dua orang tuamu/" Lelaki itu menjawab: "Ibuku masih hidup." Rasulullah berkata: "Semoga Allah memberi ganjaran kepadamu dengan berbakti kepadanya. Jika engkau berbakti kepadanya bererti engkau dianggap telah mengerjakan haji, umrah dan berjihad."
Dari Talhah bin Muawiah, beliau berkata: "Saya mendatangi Rasulullah s.a.w dan berkata: "Ya Rasulullah, saya ingin berjihad di jalan Allah. Rasulullah bertanya: "Apakah masih hidup ibumu?" saya menjawab: "Masih." Rasulullah s.a.w berpesan: "Tetaplah engkau dekat kakinya kerana disana ada syurga."
Menceraikan isteri atas perintah ayah.
Dari Abdullah bin Umar, beliau berkata: "Saya mempunyai isteri yang sangat saya sayangi tetapi ayahku tidak suka melihatnya. ayah sudah selalu menyuruh saya supaya menceraikannya tetapi saya tidak sampai hati. saya ketika itu tidak tahu lagi apa yang patut saya lakukan sehingga pergi menjumpai Rasulullah untuk memecahkan persoalan itu. dalam menangani kes seperti itu ternyata Rasulullah pun menyuruh saya menceraikannya dengan sabdanya: "Wahai Abdullah bin Umar, ceraikanlah isterimu itu." (H.R Tirmizi)

Posted in Uncategorized Edit No Comments »

ceramah pendek 3
Saturday, September 2nd, 2006

Assalamualaikum.. wbt.
sohabat..renungilah..tanggungjawab anak pada ibu bapa.
pertamenye..sohabat sekalian, saranan Nabi s.a.w supaya kite mestilah berusaha untuk tidak mengingkari perintah Allah s.w.t dan ibu bapa.
Sebagai contohnya seorang hamba Allah ini telah bertemu baginda, dan menyatakan bahawa bapanya menyuruhnya menceraikan isterinya, namun dia berasa berat hati dengan permintaan bapanya itu, maka sabda nabi s.a.w bersabda: "Ceraikanlah isterimu."
disini dptlah sohabat lihat berapa pentingnya peranan anak kepada kedua ibu bapanya.kecuali sekiranya ibu bapa melarang kearah keagamaan.permintaan yang berulang kali tidak di hirau mereka, maka tidaklah akan menyebabkan si anak tadi berdosa.namun, anak itu perlulah bermohon pada yang Esa supaya lembutkan hati kedua ibu bapanya (terbuka hati mereka menerima cahaya keimanan dan keislaman), supaya mereka juga akan tergolong dikalangan ahli syurga.bukan terus membiarkan dan tidak bertegur sapa selepas itu.ini kerana ibu bapa telah membesarkan dan melahirkan kita serta memberi kasih sayang yang sempurna terhadap kita. maka tanggungjawab kita sebagai anak haruslah berbakti kepada mereka.
Sorang telah datang kepada baginda dan berkata: "Saya mahu berjihad pada jalan Allah tetapi tidak ada daya upaya" kemudiannya Nabi s.a.w menjawab "Adakah masih hidup kedua ibu bapamu?" jawab hamba Allah tadi: "Ya.ibuku masih hidup". Jawab Nabi s.a.w : "Maka kamu berbaktilah pada ibumu sesunggungnya ia samalah seperti kamu berjihad ke jalan Allah s.w.t."
disini dapatlah kita lihat betapa besarnya tanggungjawab kita untuk berbakti kepada kedua ibu bapa kita. selagi mereka masih hidup kita janganlah memikirkan hal sendiri sahaja. tapi membantu dan menyayangi mereka sedaya mana yang kita mampu.ini kerana tidak terbalas jasa yang telah mereka curahkan pada kita sekalipun kita berupaya membantunya seumur hidup tetapi pada pandangan Allah s.w.t. ia masih dianggap tidak dapat membalas budi dan jasa ibu bapa..namun, dianggap sebagai anak yang telah membuat kebaikan dan kebajikan kepada ibu bapanya.
wallahua’lam.

No comments: