Tuesday, April 19, 2011

Buat teman

Selamat sejahtera buat temanku yang bukan beragama Islam. Aku sangat mengerti perasaan kalian tentang penulisan dan pesanan -pesananku disini. Mungkin kalian menafikan dihadapanku dan hanya tersenyum tanpa mengkritik apa-apa. Aku mgerti dan dapat membaca dari airmuka kalian. Komen kalian memang benar tentang pembaca blogku yang mungkin menilai penulisanku sebagai vulger. Teman, janganlah begitu prejudis padaku sehingga membuat kalian menyatakan aku myampaikan dakwahku secara terbuka dan sgt jelas. Membuatkan kalian muak kerana dakwah itu kuselitkan dengan cara terpaksa,sehingga menyatakan aku primitif pula. Namun sekiranya kalian dapat mengerti bahawa sebenarnya aku sudah berperang untuk membiarkan ia tidak terlalu jelas. Maaf sekiranya blogku kalian mengkelaskan ia satu dari cabang kecil dakwah sastera Islam. Namun,mengikut pendapatku kalian juga berhak mengkelaskan blog kalian secara sekular sekalipun dan semua pembaca tetapkan menerima. Kerana taipan di skrin komputer adalah hak kalian. Dan selagi ia tidak menyinggung aku,kamu dan follower kamu, ia masih bersih dan tidak dicemari bahasa puitis yang keluar dari pemikiran kamu. Malah, aku juga pernah membentangkan bersama kalian penulisan skrip kalian yang jelas menunjukkan kamu juga ada menyelit dan mengambil petikan tersebut dari kitab kalian.
Janganlah kerana rumusan kalian bahawa blogku punya pesanan dari hadith Islam, membuat kamu menolak untuk mengikuti blogku. Blog kalian juga sudah kuanggap suatu kewajipan untukku mengikuti..ia sudah menjadi satu kemestian bagiku tuk mengikuti penulisan kalian. Mana mungkin aku hendak berburuk sangka. Apapun, aku cuba untuk menyamankan hati kalian, dengan bahasa sederhana yang mudah difahami, nasihat-nasihat kecil kepada semua secara amnya, untuk kalian mengikuti dengan penuh sabar, kerana ia rumusan dariku, ia tiada kaitan dan tiada paksaan untuk kalian menerima hadith-hadith itu. Aku yakin, kalian dapat mengambil apa jua bentuk ilmu yang ada sekalipun masih kekurangan fakta yang ku usulkan. Nyatanya apa yang aku tahu, aku rela dan bersedia memberitahu untuk berkongsi kesemuanya. Insyaallah..maaflah kepada kalian sekurang-kurangnya benarkanku dengan kesibukan yang sedikit ini aku juga ingin malaikat yang menjaga bahu kananku setidaknya menjeling dakwah sebesar zarah ini untuk berkongsi bersama teman-teman seislamku.. ini untuk kebaikan kami saudara seislam. Sekaligus kami punya buah tangan untuk berhadapan dikemudian hari dengan tuhan yang kami sembah..

No comments: