Thursday, July 14, 2011

Misi penyempurnaan

Ya Amiir wa Amiirah..

nahnu al 'irq al asfar..indana 'aaqil,hasan al hai' ah, kariim, syaraf, amiin, barii', nasyiit, mutii', dhakiy wa qawiy.

Wahai putera dan puteri...

kita adalah bangsa kulit kuning yang punya akal, elok dipandanh, dermawan, mulia, jujur dan kuat. Cukup untuk kita menegak kebenaran dalam beragama Islam. Hal anta musta' id an tadhab ma' i.... Yuqaddim wajbah wa qahwah qahwah jauaan fi syab'an wa habib fi jannah?

Adakah anda bersedia untuk pergi bersama saya menghidangkan makanan dan kopi yang baik untuk pasangan anda ke syurga firdaus?
Dengarkan ini... Mungkin saya hanya pandai yang sedikit, menulis menggunakan pena diatas sehelai kertas. dan akan mengaplikasikannya bersama dengan kalian. Saya juga pemberitahu kepada penulisan saya yang tidak prejudis.. dan punya pro dan kontranya ketika melayarkan penulisan untuk penerimaan semua(harapannya). Tetapkan menulis dengan pandangan umum tanpa memperkecil dan menyentuh sensitiviti apalagi membuat sesiapa tidak faham dan menyalah tafsiran.
Saya sentiasa cuba melindungi kepercayaan itu. Tanpa memihak kepada kaum wanita dan tidak pula memenangkan kaum lelaki sepenuhnya. Ini kerana saya bukanlah wanita baik namun ingin jadi yang terbaik untuk berbahagia di jalan Allah s.w.t. Ingin sekali bersama melangkah bersama langkah bondongan manusia untuk menjadi penikmat yang bisa menikmati kebahagiaan yang hakiki menuju ke syurga Allah s.w.t.

kupasan saya bermula dengan yang pertama bagi menyempurnakan 'penyempurnaan' manusia..

Saya melihat kamu...kamu melihatku...dia melihatnya...kami melihat kamu...kamu melihat kami...mereka melihat kami... Allah s.w.t maha melihat.

keduanya, apabila..

Adakah benar aku melihatmu? Adakah kamu melihatku? adakah dia melihatnya? Adakah mereka melihat kita? sudah tentunya Allah s.w.t melihat kesemuanya.

pengakhirannya,

Adakah kita orangnya...

saya tidak melihatmu kamu tidak melihatku...dia tidak melihatnya..Allah s.w.t tidak mempedulikannya...

Disini...pada mulanya kejadian penyempurnaan manusia mestilah bermula dari kaum lelaki yang faham soleh dan kaum wanita yang sempurna kesolehannya. Maka permulaannya adalah daripada wanita yang kejadiannya untuk penyempurnaan seorang wanita itu sebagai seorang Islam seharusnya dimulakan dengan penuh beradab. Sopan yang tinggi, berbahasa yang lembut, disiplin yang istiqomah, patuh setia, amanah, jujur, pandai menjaga kehormatan, bersikap rendah diri, sentiasa bersyukur, menghormati, sentiasa mendapatkan nasihat perbetulkan diri dan tidak terlalu mementingkan kesempurnaan pada orang lain...tetapi kesempurnaan diri sendiri.

Hal yang utama ini perlu dilentur bermula dari institusi keluarga soleh. Dimana, wanitalah yang berperan menjaga segalanya ibarat tulang belakang dari kaum lelaki soleh pelaksana dan ketua keluarga yang hebat seperti unjuran Islam agama suci.
inilah yang dapat ditafsirkan kepada memperlihatkan kesemua termasuk diri, keluarga dan masyarakat juga PENCIPTA.

Namun, dunia hari ini mempertontonkan sebilangan kecil wanita soleh ini dimana kesempurnaan mereka tiada boleh dibandingkan dengan para isteri Rasulullah s.a.w.(kita wajib mengiyakan bahawasanya tidaklah manusia itu sempurna sifatnya.

Disebabkan hal yang demikian, wanita yang yang semua orang tidak melihatnya ini malah Allah tidak mempedulikannya ini menjadi pengumpan kepada lelaki.

Mengapa?

kerana wanita inilah punca ketidaksempurnaan lelaki yang sedikit tidak faham Islam itu sekaligus faktor penyumbang terhadap terjadinya dosa besar perlakuan lelaki tersebut. dosa itu bukan melibatkan dirinya sahaja tetapi rakan syubhat atau pendosa yang lain. Malah dosa itu terus menuju kepada PENCIPTA untuk dihitung. Inilah akibat pertama dari wanita kepada laku buruk kaum lelaki. (begitulah juga sejarah kisah Adam dan Hawa juga Habil dan Qabil.)

Hari ini kita lihat ramai kaum lelaki tersungkur disebabkan penjajahan wanita yang tidak mencapai sebarang penyempurnaan itu.Banyak lelaki akhir zaman tidak dapat menyempurnakan tanggungjawab penuh terhadap keluarga, isteri dan anak- anak mereka.

Mengapa kaum wanita menjadi punca utama?

kerana wanita yang tidak beradap inilah yang tidak peroleh nur...penyebab lelaki memusatkan pemikiran mereka kepada kebebasan bawah (seksual) bukan menggantikan kebebasan atas (minda intelek). Mula mengalih kepada daya penarik kaum lelaki yang bermula dari situ. Dan hanya lelaki kental sahaja tahan dari desakan nafsu. kaum yang punya sembilan nafsu ini menerjang secara simetri hingga membuatkan para lelaki mengikut sahaja kehendak mereka yang bukan- bukan. Dengan kecantikan yang mereka miliki, hal inilah yang mengikat lelaki kepada mereka sehingga menjadikan lelaki sebagai mangsa memuaskan nafsu mereka yang banyak. Maka bagaimana harus lelaki membawa para isteri mereka menuju syurga? apabila tiada wanita yang hendak beri sokongan menuju ke laluan syurga.

Jadi kita lihat bagaimana ia harus bermula?

Mulakanlah dengan terapan ajaran Islam unggul buat semua kanak- kanak perempuan yang baru dilahirkan. Dan berilah sedikit ketegasan dan pemahaman kepada kanak- kanak lelaki tentang selok belok menjadi seorang pimpinan keluarga. Agar satu hari nanti dia dapat memimpin dunia yang bermula dari institusi kaluarga yang kukuh, harmoni dan direhai Allah s.w.t. Hal seperti tidak dipeduli dalam masyarakat tidak mungkinkan timbul dan ia akan beralih kepada perkara pertama yang saya usulkan diawal penulisan.

Wahai ibu bapamulakan hari anda membentuk anak- anak. Ia masih belum terlambat. Maka, pepatah melentur buluh dari rebungnya sangatlah elok bagi mencapai tujuan ini. sekian. Sampai ketemu lagi.

Sa Adhhab awwalan...
Mustasyar 25%...

No comments: