Wednesday, November 23, 2011

Mencontohi dakwah arwah Afnan

Pernahkanh anda berfikir untuk menjadi burung merpati putih yang sangat cantik terbang meninggi ke langit berbeza dengan burung pipit yang terbang banyaknya diangkasa? Maka jawapannya dengan berdakwah dalam pelbagai cara. Terutamanya mengajak non muslim manganuti Islam.

Pernahkah kita bertanya pada diri kita pada usia mencecah separuh abad ini... sudah berapa ramaikah kita berdakwah menyeru non muslim memeluk agama syumul ini? walau hanya dalam lingkungan gaulan seharian? tentu hanya seorang nisbah seribu sahaja, bukan?

Pernah atau tidak kita mendengar bahawa seorang kanak- kanak kecil yang solehah (arwah) di Indonesia (cerita benar) telah berjaya berdakwah sehingga orang gaji dan dokter Amerika yang merawatnya memeluk Islam dihadapannya sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir..sedangkan dia di ketika itu masih terlalu kecil untuk berdakwah...jawapannya tentu sudah ada yang tahu dan segelintirnya hanya membiarkan sahaja cerita itu berlalu pergi..tanpa mengambil sebarang iktibar darinya.

Namun, sedarilah...inilah kekuasaan Allah, tuan- tuan...biliknya meninggalkan aroma kasturi selama 4 hari...itu merupakan syafaat untuknya sebagai seorang pendakwah fisabilillah. Lihatlah kekuatan imannya dan kelemahan iman kita. Sedangkan kita masih tidak mampu untuk membawa seorang pun masuk Islam. Malah yang terkeluar dari Islam pula yang semakin menjadi- jadi. Bahkan juga kita tidak mampu menghalangnya. Inilah penangan dunia akhir zaman. Tetapi demikiankah sahaja? Cukupkah dengan hanya mengeluh begitu tanpa bertindak kepada apa- apa?

Hal itu merupakan pengajaran yang mesti dijadikan iktibar dan memberikan kita semangat untuk terus menerus berdakwah pada agama Allah. Mengharapkan redha Allah...untuk mendapatkan hallawatol iman...

Sudah tentulah untuk berdakwah bukanlah perkara yang mudah dan tentu saja ada yang berkata didalam hati (eleh...! penulis hanya pandai bercakap sahaja sedangkan penulis juga sama...masih tidak mampu berdakwah kepada non muslim untuk peluk Islam). Ya benar pendapat itu...kerana penulis juga masih belajar dan sentiasa belajar cara untuk berdakwah dengan menggunakan pendekatan yang paling halus dan benar- benar terkesan kepada non muslim yang hendak didakwahi.

Tetapi ia tidak terhad buat penulis sahaja...kerana penulis hendak mengajak kepada semua agar maksud ini bukan hanya dilaksana oleh beberapa orang dari kita tetapi mengajak kepada semua pembaca untuk menilainya dan bersama- sama menyahut cabaran penulis untuk berdakwah pada cabang dakwah ini. Walaupun sukar, namun belajar untuk menyelamat dan menyemarakkan Islam dimuka bumi ini. Biarkan Islam melingkari dengan cahayanya yang banyak dan berseri seri mampu menawan dan melembutkan hati mereka bersama kita menganuti agama penyuluh hidup ini. Tambahan pula kita diambang pengakhiran 1432H...semoga semangat juang untuk menegakkan syiar Islam ini dapat diutamakan dan menjadi gagasan dakwah yang mampu direalisasikan oleh pejuang Islam akan datang.

Jikalau hanya tahu berdakwah hanya pada tulisan juga merugikan...sekurang kurangnya biarlah kita berbuat segalanya dengan bersungguh sungguh demi agama Islam. Ia bukan untuk bekalan hari ini tetapi untuk hari esok yang kita tidak tahu sudah di penghujungnya atau tidak. Ikutilah kisah dakwah islamiyah dari arwah Afnan anak kepada Ummu Mariah Iman Zuhair itu. Walaupun dia dalam keadaan sakit dan sebelum sakitnya sentiasa bersyukur dan redha atas apa yang menimpanya. Sangat tulus, sentiasa sahaja bertahmid sekerasnya kepada Allah...yang cekal hatinya...yang teguh imannya yang halus bicara dakwahnya sehingga dikasihi mualaf- mualaf itu. Semoga kita juga dapat mencoontohi si kecil itu. InsyaAllah.

Hendak berdakwah mestilah mengena cara tertibnya...pohonlah pada Allah...bacalah seberapa banyak siri berdakwah..agar anda bisa berdepan dengan mereka sehingga membuatkan mereka menerima dan mengakui kebenaran Islam..hanya dengan kepandaian anda memperhalusi cara dakwah anda. InsyaAllah Allah senantiasa menyertaimu.

No comments: