Sunday, November 6, 2011

....sambungan Lavender





Kebiasaannya bunga-bunga Lavander ni diekstrakkan menjadi pati minyak essential. Tumbuhan ini adalah tumbuhan yang didatangkan khas dari kawasan-kawasan Mediteranean, dan jarang didapati di Malaysia hanya ditanam dikawasan Cameron sahaja. Dengan warna bunganya yang berwarna ‘lilac’ atau ungu muda itu membolehkan Lavender senang dikenali tambahan pula tumbuhan ini mempunyai keistimewaan terapeutik dan sifat-sifatnya yang tersendiri dan mampu mengurangkan tekanan yang teruk (kerunsingan), menurunkan tekanan darah, menenangkan diri serta menguatkan saraf-saraf. tanaman ini juga mampu mengendurkan dan meregangkan otot-otot, mungurangkan ketegangan serta berupaya memberikan tidur yang lebih lena. Selain itu juga, ia mampu meningkatkan fungsi-fungsi pernafasan, menceriakan dan mengawal ‘mood swing’ atau ketidakstabilan emosi. Pati minyaknya juga boleh membasmi kuman serta menghalau serangga kerana kebencian haiwan tersebut terhadap bau Lavender.

Jadi sesiapa yang sentiasa kerunsingan eloklah menggunakan aroma essential terapi Lavender yang sangat sesuai digunakan di Bilik tidur, ruang tamu serta bilik bacaan.
so tunggu apalagi...ayuh...!!!kita guna Lavender barulah tak ada yang marah- marah, masam muka, dan sakit kepala lagi...kamu akan sentiasa tersenyum comel.... m('O')/

No comments: