Friday, August 10, 2012

Al Muzammil

Ta'al wahai sahabat.. Allahmu telah memberikan pengurangan beban kerana mengasihi umatnya apabila dilihat mereka tidak mampu menguruskan hal ini (solat malam) dengan baik. Maka, solat malam telah diwajibkan kepada umatnya (sebelum turun ayat ke 20 di dalam surah ini), ia telah diringankan dan menjadikan hukum solat malam adalah hal yang sunnah. Maka bersyukur dan berikanlah kata pujian buatnya...bangunlah berqiam dan bertadarus disepertiga malam...!


Dengan Nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani

Wahai orang yang berselimut

bangunlah solat tahajjud pada waktu malam selain dari sedikit masa dari masa untuk berehat

Iaitu separuh dari waktu malam atau kurangkan sedikit dari separuh itu

atau lebihkan sedikit daripadanya dan bacalah alQuran dengan tartil

Sayugialah engkau dengan pengikut-pengikutmu dengan membiasakan diri dengan ibadah yang berat kepada hawa nafsu kerana sesungguhnya kami menurunkan kepadamu wahyu alQuran yang mengandungi perintah-perintah yang berat kepada orang yang tidak bersedia menyempurnakannya.

Sebenarnya ibadat malam lebih kuat kesannya, dan lebih tetap betul bacaannya

(kami galakkan engkatu dan umatmu beribadat pada waktu malam) kerana sesungguhnya engkau pada siang hari mempunyai urusan yang panjang kira bicaranya

dan sebutlah dengan lidah dan hati akan nama tuhanmu (siang dan malam) dan tumpukanlah amal ibadatmu kepadaNya dengan sebulat-bulat tumpuan.

Dialah yang menguasai timur dan barat, tiadalah tuhan lain melainkannya dan jadikanlah Dia penjaga yang menyempurnakan urusanmu.

dan bersabarlah terhadap apa yang dikatakan oleh mereka yang menentangmu dan jauhkanlah dari mereka dengan cara yang baik

Dan biarlah Aku yang membalas orang-orang yang mendustakan bawaanmu itu orang-orang yang berada dalam kemewahan, dan berilah tempoh kepada mereka sedikit masa

Kerana sesungguhnya kami menyediakan kepada mereka belenggu-belenggu dan api neraka yang menjulang-julang

serta makanan yang menjadikan pemakanannya tercekik dan azab seksa yang tidak terperi sakitnya

Azab itu berlaku pada hari bumi dan gunung ganang bergoncang serta hancur lebur dan menjadilah gunung ganang itu timbunan pasir yang mudah bersepah

sesungguhnya kami telah mengutus kepada kamu wahai Muhammad seorang rasul yang menjadi saksi terhadap kamu tentang orang yang mematuhi dan menolak seruannya sebagaimana kami telah mengutuskan Firaun seorang rasul

Maka, Firaun telah menderhaka kepada rasul itu lalu kami menyeksanya dengan azab seberat-beratnya.

sekiranya kamu tidak ditimpa azab didunia bagaimana kamu dapat menjada dan menyelamatkan diri kamukalau kamu kufur ingkar dari azabhari yang huru haranya yang membuatkan kanak-kanak menjadi tua beruban?

Langit yang sedemikian besarnya akan terpecah oleh kedasyatan hari ituingatlah janji allah adalah perkara yang tetap akan dilakukanNya.

sesungguhnya keterangan yang mengandungi amaran ini menjadi peringatan oleh itu seseiapa yang mahukan kebaikan kepada dirinya dapatlah ia mengambil jalan kepada tuhannya dengan iman dan taat.

Sesungguhnya tuhanmu wahai Muhammad tahu bahawasanya engkau bangun solat malam tahajjud kurang dari dua pertiga malam dan dan selama satu perduanya dan selama satu pertiganya dan demikian juga dilakukan oleh segolongan orang segolonganmu kerana hendak menepati perintah terdahulu padahal Allah jualah yang menentukan kadar tepat masa malam dan siang. Dan ia mengetahui bahawa kamu tidak sekali kali akan mengira dengan tepat kadar itu lalu menarik balik perintahNya yang terdahulu dengan memberi kemudahan kepada kamu maka bacalah dengan mudah yang kamu dapat baca darinya alQuran dalam solatIa juga mengetahui bahawa akan ada antara kamu orang yang sakit dan darinya orang yang musafir mencari rezeki dari limpahan kurnia Allah dan lainnya lagi orang yang berjuang pada jalan Allah membela agamanya. Maka bacalah apa yang kamu dapat baca darinya alQuran dirikanlah solat dan berikanlah zakat dan berilah pinjaman kepada Allah yang ikhlas dan ingatlah apa jua kebaikan yang kamu kerjakan sebagai bekalan untuk diri tentunya kamu mendapat balasan sebaik-baiknya dari Allah dan yang amat besar pahalanya, dan mintalah ampun kepada Allah, sesungguhnya Allah maha pengampun lagi maha mengasihani.

No comments: