Monday, July 16, 2007

Membentuk dan Menambahkan rangkaian ICT ke peringkat antarabangsa


Pembukaan syarikat multimedia dan pusat teknologi akan dipertingkat dengan adanya seminar “Technopreneur Academy Programme” peringkat negeri Kelantan 2007 yang mampu membuka peluang peserta untuk mendalami bidang Inisiatif Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) ke peringkat antarabangsa.

Program yang dianjurkan oleh Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) dengan kerjasama Kementerian Pembangunan Usahawan & Koperasi (MDC) ini telah dihadiri peserta dari pelbagai sektor seramai 200 orang.

Multimedia Development Corporation, Visual Extreme Sdn Bhd, SMI Success Partner dan Innovasia Sdn bhd adalah antara syarikat yang membentangkan kertas kerja dengan begitu teliti berasaskan kecanggihan bidang ICT yang mampu menarik minat peserta dalam bidang ini dengan lebih mendalam.

Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan, Perindustrian dan Sumber Manusia, Zulkifli Mamat berkata, seminar yang bertujuan untuk membentuk kelompok syarikat multimedia atau IT Malaysia yang cukup kompetitif ini akan mampu mencapai taraf dunia.

Menurutnya lagi, wujudnya syarikat- syarikat multimedia yang baru, akan menjadi medan pertukaran maklumat perniagaan antara rakyat Kelantan dan luar secara sihat bagi membentuk rangkaian Inisiatif Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) untuk bersaing ke peringkat antarabangsa.

Seorang wakil peserta dari Irdina Engineering, Nik Sufian Nik Omar, 27, memberitahu bahawa dengan adanya seminar ICT ini peserta dapat menimba pengetahuan dari contoh projek dan yang lebih memfokuskan kepada bisnes.

“Modul- modul yang dibentangkan juga bertujuan membentuk sesebuah produk berasaskan pengetahuan am untuk development secara terus”.

No comments: