Monday, July 23, 2007

Mengangkat Fungsi Dinar Dalam Masyarakat dan Negara.

KOTA BHARU: Pelancaran Emas Dinar Kenang Kenangan Sempena Hari Keputeraan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al- Sultan Kelantan Ke- 57 yang akan dilancarkan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al Sultan Kelantan bertempat di Dewan Balai Besar Balai Islam, Lundang, Kelantan ini, adalah sebagai langkah pengenalan konsep Dinar yang dianjurkan oleh Islam.

Bersempena pelancaran ini juga akan diadakan program Seminar Emas Dinar bermula 8.00 pagi – 12.00 tengahari. Seminar yang akan dibarisi oleh dua orang penceramah iaitu Dato’ Shukri Mohamed dan Nik Mahani Mohamad yang akan membentangkan kertas kerja bertajuk Sejarah dan Falsafah Dirham serta Dinar dan Dirham Pemangkin Daulah Islamiyyah yang akan dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pentadbiran Awam, Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Pembangunan Masyarakat Kelantan Dato’ Husam Musa dengan menawarkan dinar emas atau dirham sebagai alat tabungan dan pelaburan bukan sebagai legal tender.

Menurut Dato’ Husam Musa, pembukaan Ar- Rahan sebagai akaun yang memajukan sistemnya akan memastikan penyimpanan dinar yang dibeli di premis- premis ini secara selamat, sekaligus dapat membawa masyarakat untuk menawarkan pelaburan awam bagi mengeluarkan kepingan dinar dari emas tulen dengan pulangan pelaburan dalam berbagai bentuk kebaikan.

Pengurus Besar Permodalan Kelantan Berhad (PKB) Mohd Sabri Abdullah, ketika ditemui wakil mingguan wasilah, memberitahu bahawa, objektif sebenar pelancaran dan seminar ini adalah bagi menekankan konsep dinar, yang memastikan amanat daripada Allah s.w.t dan Muhammad s.a.w, bagi menyemarakkan Dinar supaya amalan riba tidak selamanya berlaku.

“Walaupun matawang Malaysia masih tidak mampu lagi diperbuat daripada emas, namun PKB akan cuba menekan serta memperkenalkan pada umum bahawa konsep dinar adalah penting kepada ekonomi sesebuah negara Islam.

“Sistem negara Islam memerlukan satu sistem matawang tanpa riba, bagi kesedaran pada masyarakat Islam dan ia adil tanpa inflasi dan unsur- unsur faedah. Konsep dinar ini banyak membantu rakyat. Manakala, sistem ekonomi matawang yang digunakan sekarang adalah tidak stabil. Negeri kaya akan terus kaya dan ingin menganiaya pada negara miskin sekiranya duit berdasarkan pada sistem yang tidak bersandarkan pada emas. Maka ia adalah zalim pada rakyat dan negara.


“Saya berharap dengan adanya seminar ini sedikit sebanyak akan memberi bantuan kepada pegawai agama supaya mereka dapat memberikan maklumat kepada rakyat tentang konsep sebenar dinar”.


Penggunaan Dinar- Dirham Maqasid Syariah & Realiti Masa kini


Assalamualaika...

Kepada sahabat2 ana nak tunjukkan lampiran kertas kerja EMAS DINAR yang telah digunakan konsepnya di Kelantan. Walaupun Malaysia tidak mampu menjadikan emas sebagai matawang, namun penggunaan konsep di premis rangkaian Ar Rahan semakin mendapat perhatian dan permintaan daripada pembeli Dinar Emas untuk perbelanjaan, dan penyimpanan Dinar Emas di Ar- Rahan.


Salah satu himpunan kertas kerja seminar Emas Dinar pada September 2006, dari Dr Rosli Yaakop yang menjelaskan bahawa, Dinar Emas telah digunakan secara persendirian di lebih 22 buah negara, kini dikilang di empat buah negara. Disana juga telah wujud perniagaan jual beli dinar emas dan dirham melalui internet. Dengan hal yang demikian, pelancaran Dinar Emas Kelantan selaras dengan perkembangan tersebut.

Masih belum terdapat mana- mana negara Islam yang mengamalkan sistem matawang Dinar Emas Islam sebagai gantian wang kertas. Saranan Malaysia untuk menyelesaikan pembayaran perdagangan dua hala dan pelbagai hala dengan rakan kongsi perdagangannya dikalangan negara OIC belum sampai ke tahap mewujudkan Dinar Emas dan Dirham Perak Islam yang beredar dalam ekonomi sebagai alat perantaraan pertukaran yang dilarang oleh IMF.

Dalam Daulah Islamiah dinar emas adalah alat perantaraan pertukaran. Ia adalah wang dan merupakan matawang. Wang yang digunakan untuk membuat bayaran bagi barangan dan perkhidmatan yang dibeli. Wang yang diterima sebagai bayaran bagi barangan dan perkhidmatan yang dijual. Wang yang digunakan untuk jual beli.

Dinar emas juga sebagai alat pembayaran zakat, mahar perkahwinan dan alat pembayaran denda berkaitan kesalahan jenayah dibawah hokum- hokum Islam seperti hudud dan lain- lain. Dengan ketiadaan dinar emas.

Bagi menentukan semua penyelesaian ini memenuhi ciri- ciri dan tuntutan hukum syariat Islam, maka penggunaan matawang Dinar Emas Islam adalah satu gerakan yang perlu dilaksanakan oleh umat Islam.

Gerakan kembali kepada Dinar Emas adalah memilih untuk kembali mengguna dan mengekalkan piawaian yang ditetapkan 1400 tahun lalu oleh Omar Al Khattab, khalifah Islam kedua (632 masihi).

Dinar Emas Islam mempunyai berat khusus, iaitu 4.25 gram emas 22 karat (917) bagi satu dinar. Manakala Dirham Islam mempunyai khusus, iaitu 3.0 gram perak tulen bagi satu dirham.

Sayidina Omar Al Khattab juga menetapkan bahawa berat 7 dinar bersamaan 10 dirham. Disebut juga berat 10 dirham bersamaan berat 7 mithqal emas (berat dinar). Ini bermakna kadar pertukaran diantara dirham dan dinar emas ialah satu dirham bersamaan 0.7 dinar.

Berat satu mithqal emas bersamaan 72 butir barley. Maka berat satu dirham bersamaan 50.4 butir barley. Harga dinar emas dan dirham ditentukan oleh kuasa permintaan dan penawaran.

Piawaian ini dikenali sebagai ‘Piawaian Omar Al Khattab’ dan piawaian inilah yang berkuatkuasa dari zaman beliau sehinggalah kepada khalifah terakhir kerajaan othmaniah (1924). Sistem ini telah dimusnahkan oleh presiden Nixon mulai 15 ogos 1971, apabila bilai pertukaran USD diapungkan dan membiarkan pertukaran ditentukan oleh kuasa penawaran dan permintaan tanpa sandaran emas. Hari ini tiada lagi matawang dunia disokong oleh emas.

Harga seauns emas ialah USD300.00. (spot price), maka satu dinar emas bersamaan USD300.00. Kadar pertukaran dinar emas dengan semua matawang lain boleh dikira mengikut kadar pertukaran semasa, atas “real time basis”

Satu Dinar Emas= 4.25 gram 22 karat emas.
Satu kilogram emas=32.15 troy auns 24 karat emas.
1000 gram emas=32.15 troy auns 24 karat emas.
Satu gram emas=0.03215 troy auns 24 karat emas.
Satu dinar emas=4.25x0.917(x0.03215)=0.1253 troy auns.

Sekiranya harga spot emas=438.9 euro per auns,
Maka harga satu dinar emas=438.9x0.1253=55 euro
Atau kadar conversion=483.9/55=7.98 dinar/auns.

Dalam hukum Islam tiada konsep wang kertas dalam pengertian wang kertas yang kita gunakan hari ini. Iaitu wang kertas yang kita ketahui hari ini, iaitu wang kertas yang merupakan surat hutang atau surat janji mahu bayar hutang atau surat IOU. Oleh yang demikian, pengertian sebenar kepada menghidupkan semula sistem wang Dinar Emas Islam” dengan menggantikan wang kertas dan koin yang beredar didalam Malaysia yang di gunakan sekarang.

Namun, tiada tanda- tanda yang boleh menunjukkan bahawa Malaysia akan menggunakan dinar emas dan dirham bagi menggantikan Ringgit Malaysia. Ia adalah merupakan larangan bagi Tabungan Kewangan Antarabangsa (IMF). Yang tidak membenarkan mana- mana Negara di dunia yang menjadi ahli IMF menggunakan emas sebagai matawang. Mungkin inilah yang menjadi halangan besar untuk negara Islam menghidupkan kembali sistem Dinar Emas Islam.

No comments: