Saturday, November 14, 2009

SUFI..Sebenarnya

Ramai yang masih keliru dengan maksud sebenar sufi...

selama hari ini banyak segelintir dari kita yang tidak memahami maksud sebenar sufi dan sentiasa mengagungkan sufi bersih bagaikan alisan sungai di pergunungan sedangkan ramai yang masih tidak jelas amalan tareqat sebenar yang dilakukan oleh sufi..

Disebabkan amalan tareqat sufi yang terbahagi kepada 2...maka, mereka ditakrifkan dan dilabel sebagai penyebar bid'ah khurafat.

ada yang mendakwa amalan yang dilaku sufi dengan hanya berwudu', duduk di tikar sejadah dan banyakkan dzikir...x perlu bersolat kerana dengan hanya melakukan amalan dzikir lebih baik dari bersolat...ini fahaman yang benar- benar menyeleweng..jadi daripada kita dok membahas sedalam dan sejauhnya tentang sufi..maka lebih baiknya kita tidak menghabiskan masa dengan hal ini dan berbalik kepada kebenaran iaitu dari tuntutan pengamalan kepada Al- Quran dan As sunnah.

Tareqat dan amalan yang dari kekasih Allah (nabi Muhammad s.a.w) yang amat mudah dan tidak membebani kehidupan umatnya di dunia ini. Segalanya jelas dan sempurna.

No comments: