Monday, May 30, 2011

Siapa aku membahas 'teman yang warak' tidak layak terima cabaran ini..

Kaki kecil itu terkelar luka dalam..
sangat pedih mendengar raungannya yang tidak berkesudahan...
kami berusaha membawanya kesebuah hospital pakar perubatan tersohor untuk penerimaan rawatan kecemasan disini...

kata doktor perlu tunggu ubat yang dibius selama empat jam, baru boleh mulakan pembedahan..suara kecil itu masih lagi meraung kesakitan..mendengar jeritan suaranya itu, hatiku kembali berdarah..teriakan itu hanya diiyakan oleh semua kakitangan disitu yang senantiasa cuba menenangkan simanja
Allah...tabahkanku..hanya untuk berdoa padamu membeikan peluang keselamatan dan keberjayaan pembedahan..

"bismillahi tawakkal tu a'lallah" itu sahaja yang dapat kusebut...hanya pada mu Allah aku berserah..

'.....yup, doktor.. his not deserve to get this..under his age!'kataku mencerita dan menerang duduk perkara sebenar.

Jam lapan, doktor memanggil ibu kandungnya memasuki ruangan pembiusan setelah dua jam lalu berada dibilik x-tray untuk melihat serpihan kaca seramik disebelah dalam betis sejengkal setengah itu. Si kecil meraung lagi...kali ini raungan itu tibanya berhenti dengan sendirinya.

Operasi dijalankan selama 20minit. Alhamdulillah.. kata doktor...nasib menyebelahi anak kecil ini apabila tidak melibatkan putus sarafnya dan tisunya yang koyak dapat dijahit dengan bantuan kanta microbioskop...serpihan seramik telah dibuang untuk memudahkan operasi empat jahitan luka dalam dikaki kecil itu berjalan seperti yang dirancang.

Kemudiannya, doktor sekali lagi memberitahu antibiotik perlu diberikan lebih sedikit untuk ketahanannya dari bakteria melalui seramik sinki tandas itu dapat di hapuskan dengan segera..

'Anakku Allah menyelamatkanmu..' bisik hatiku. Kegelisahan dihatiku semakin pulih debaran yang tidak putus dan ucapan zikir dan berserah pada tuhan bersahut- sahutan dan tidak putus- putus dihati kecil kami berdua sebelum ini didengari Kholik...ya, sesungguhnya Allah itu maha mendengar... mendengar jeritan batin kedua ibu kepada anak kecil ini.

Akhirnya Allah menyelamatkannya...Allah maha berkuasa atas segala sesuatu...memudahkan pelbagai permasalahan yang ada...dengan aturan qada' dan qadarnya...cuma tinggal kita hanya perlu berserah penuh kepadanya.

Terlewat kepada pencabaran perjalanan kehidupan kami..dua hari itu yang penuh dengan kegelisahan, keperitan dan kesakitan kepada kami sebagai ibu kepada Muhammad Alif Al Darwisy.

No comments: