Wednesday, June 1, 2011

Celik

Jarang kita menggunakan perkataan 'enlightened' seperti yang diajukan Yusof Progler (dubai) dalam bukunya yang membincangkan tentang pemikir reformasi celik..

'enlightened' adalah sesuatu perkara yang dikira berkaitan dengan celik akal...atau beberapa lagi perkaaan lain yang boleh disamaertikan. Disini perkataan ini memberitahu kita betapa dangkalnya kita yang membiarkan serta tidak menggunakan perkataan yang bebas dari kejahilan ini. Perkataan yang jarang kita gunakan ini memberikan kedalaman maksud yang mendalam..namun dapat diguna pakai dari satu perkataan sahaja. Selalunya perkataan seperti ini sangat disukai oleh pujangga Inggeris.

Perkataan celik adalah sangat disenangi pencipta kita apabila ia sudah tidak asing untuk kita menggunakannya. Ya, Allah azzawajalla menggesa kita didalam kitabnya untuk menjadi seorang yang celik dari segala sesuatu. Bahkan pelbagai panduan telah dihuraikan didalam kitabnya sebagai petunjuk kepada kita menjadi seorang yang celik akal. Termasuklah celik Al quran.

Insyaallah...dengan adanya hanya satu perkataan ini, sekurang kurangnya dapat menaikkan semangat dikalangan kita untuk menambahkan kecintaan kepada maksud perkataan ini, lalu menjadi seorang yang celik Al-quran serta memanfaati tafsiran ayat yang diturunkan oleh Allah s.w.t kepada hambanya (umat Islam seluruhnya).

No comments: