Sunday, August 26, 2007

Perbuatan PM Kurang Manis


KOTA BHARU: Program lawatan rasmi Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi Kota Bharu sempena merasmikan pecah tanah projek pembinaan Jambatan Sultan Yahya Petra kedua di Lembah Sireh, baru- baru ini tidak menjemput Menteri Besar Kelantan Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat selaku tuan rumah bagi kerajaan negeri Kelantan.
Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat telah melahirkan rasa terkilan dengan perbuatan seumpama itu, yang menurutnya tidak manis sedangkan Tun Dr Mahathir Mohamad suatu ketika dahulu ketika merasmikan Jambatan Salor pada tahun 1990, telah menjemput beliau untuk ikut serta dalam perasmian projek berkenaan.
“Mengikut adat orang Melayu tidak manis apabila tuan rumah tidak diberitahu malah tidak dijemput apabila tetamu merasmikannya”, Katanya ketika ditemui selepas merasmikan Seminar Tarannum Antarabangsa Pertama dan Minggu Al- Quran di hotel perdana, disini.
Ketika menjawab mengenai jumlah cuti bersalin bagi kakitangan awam wanita, beliau berkata, Kelantan telah mendahului negeri lain dengan memberi cuti dua bulan dan akan bakal melaksanakan cuti iddah selama empat bulan 10 hari bagi kakitangan wanita yang kematian suami.
Menurut menteri besar mengenai cadangan wanita bekerja dapat pulang kerja lebih awal, beliau menjelaskan bahawa, semua kakitangan kerajaan negeri Kelantan balik sejam lebih awal pada bulan Ramadhan pelaksanaan ini sudah lama dilaksanakan.
“Tetapi sistem rehat pada bulan Ramadan bukan sistem Islam. Sistem itu daripada orang lain. Ini kerana bulan Ramadan berkepentingan untuk manusia memperolehi pahala dalam menjalani kehidupan di dunia”, katanya lagi.

No comments: