Thursday, August 2, 2007

Mahathir Pertikai Nilai Sebenar Dollar AS


Oleh A. Shukor Rahman, Wanna A. R, Farrah


Tun Dr Mahathir Mohamad menimbulkan tanda tanya tentang nilai sebenar Dollar Amerika Syarikat yang diguna diseluruh dunia.

“Hari ini kita tidak tau berapa banyak wang sebenarnya yang dikeluarkan oleh Bank Pusat AS iaitu Federal Reserve Bank. Tidak banyak diketahui melalui operasinya. Namun demikian kita sedia terima bayaran dalam dolar AS bagi perniagaan antarabangsa,” Katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucaptamanya merasmikan Persidangan Antarabangsa Ekonomi Dinar Emas 2007 di Pusat Perdagangan Antarabangsa Putra, (PWTC), Kuala Lumpur baru- baru ini.

“Amerika boleh dianggap muflis kerana berhutang 14 trillion Dollar dengan beberapa negara terutama negara- negara Arab. Amerika tidak mampu bayar hutang ini samasekali.

Katanya bank pusat AS dimiliki oleh bank- bank swasta yang boleh cetak wang dan meminjamkannya dengan mengenakan faedah yang ditetapkan. Federal Reserve Bank, telah berjaya menguasa sistem kewangan negara itu.

“Dollar AS paling kurang terjamin berbanding matawang lain. Rupa bentuknya juga kekal begitu lama. Rupa bentuk baru tidak diperkenalkan dan wang lama tidak ditarik balik”.

Tun Mahathir berkata pada satu ketika Dollar AS dijamin oleh emas dengan kadar 35 dollar bagi setiap auns emas. Tetapi hari ini tidak terdapat satu auns emas pun di Fort Knox atau mana- mana.

Katanya, apabila wang baru dikeluarkan dan wang lama tidak ditarik balik, ini bermakna jumlah dalam edaran tidak terhad.

“kiranya kita terus mencetak wang ringgit tanpa menarik balik atau memusnahkan wang lama, nilai ringgit pasti merudum.

Tetapi jumlah dollar AS yang dicetak sepanjang masa pasti bermakna kawalan keatas jumlah dollar dalam edaran tidak dikuatkuasakan.

“Jadi dollar AS sebenarnya tidak bernilai dan tidak harus diterima sebagai bayaran untuk apa- apa pun.

Ia hanya ada nilai kerana dunia yang mudah tertipu rela menerima dollar AS sebagai matawang yang sah, dan memberi nilai kepadanya.

Negara- negara lain, katanya takut bahawa kiranya dollar AS tidak diterima sebagai bayaran, AS mungkin mengambil tindakan tentera terhadap mereka.

Tun Mahathir menambah, ringgit Malaysia dikeluarkan bawah kuatkuasa Bank Negara dan percetakannya dikawal dan juga terhad.

Dari masa ke semasa wang lama dimusnahkan dan wang baru dicetak menggantikannya. Jadi bilangan matawang kita dalam edaran adalah terhad.

Tun Mahathir percaya Dinar Emas mampu digunakan sebagai sistem bayaran perniagaan antarabangsa yang terhad.

Penggunaan Dinar Emas, katanya, akan dapat mengurangkan sedikit kuasa sistem perbankan Barat, serta pengaruh Dollar AS.

Keengganan Negara- negara Islam yang kaya untuk menggunakan Dinar Emas bermakna mereka memiskin dan melemahkan diri sendiri.

Beliau juga menyarankan para ulama supaya mengeluarkan fatwa mengenai hal ini kerana AS menggunakan kekayaan yang diperolehi untuk membunuh umat Islam di Palestin, Iraq dan Afghanistan.

No comments: